Ozubená kola jsou jedním z technických zázraků, na které lidstvo v průběhu svého vývoje přišlo. Stěží si dnes dokážeme představit život bez drobných koleček uvnitř budíku nebo nástěnných hodin, bez ozubených kol bychom neznali převodové skříně a nemohli bychom vůbec jezdit po silnici automobilem v takových rychlostech a nemohli bychom samozřejmě ani jezdit vlakem a autobusem a létat letadlem.
Ozubené kolo však musí někdo vyrobit. A musí vědět, jak.
Základem úspěchu ozubených kol jsou boky jednotlivých zubů. Nejčastěji jde o křivku, která se nazývá evolventa. Evolventní ozubení do sebe perfektně zapadá, velmi dobře přenáší silový moment a zároveň dochází k minimálnímu tření, což nesmírně prodlužuje životnost ozubených kol.
Vyrobit takové kolo však musíte speciálním nástrojem, který evolventu na bocích zubů vytvoří, a tím je modulová neboli kotoučová nástrčná, případně stopková evolventní fréza.
Modulové frézy jsou kotoučové frézy, které postupně odřezávají z budoucího ozubeného kola prostor mezi jednotlivými zuby tak, aby na jejich bocích byly přesné evolventní křivky. Modulová tvarová fréza je velmi efektivní nástroj, využitelný v sériové i kusové výrobě, v údržbě i v malých zámečnických dílnách. Zhotovují se z nástrojové rychlořezné oceli HSS a jsou odstupňované podle počtu zubů vyráběných ozubených kol.
Obrábění ozubených kol je velmi zajímavý proces, při němž obrobek (kolo) je upnutý na stole v tzv. dělicím přístroji, který se vždy po vyfrézování drážky mezi dvěma zuby pootočí o požadovanou rozteč dvou zubů.
Frézy modulové se objednávají kvůli rentabilitě obráběcího procesu v sadách po osmi, patnácti nebo šestadvaceti nástrojích (nejčastěji po osmi), s tím, že každá sada fréz obsahuje všechny možnosti výroby ozubení odstupňované od dvanácti zubů až do nekonečného počtu zubů.